فرود از سراشیبی زندگی

 

کمر درد هایی که گاه و بی گاه به سراغمان می آید،شکستن یکی از دندان ها که دیگر نمی شود درمانش کرد و باید کشید،بی خوابی های شبانه ای که هر از گاهی ،دو سه ساعتی از شب ما را به بیداری اجباری و تفکر شبانه وا می دارد،اضطراب های دوره ای،افسردگی های کم و بیش،اضافه وزنی که دیگر نمی شودبه راحتی قبل اآن را از بین برد،کمی برجستگی شکم که دیدن مداوم آن عذابمان میدهد،جلو و عقب بردن ظرف ماست برای آنکه بتوانیم تاریخ انقضایش را بخوانیم....

      وارد میانسالی شده ایم....

 

پر فشار ترین دوران زندگی

برای دوره میانسالی تعریف های گوناگونی بیان شده است اما در مجموع به محدوده سنی 45 تا 60 سالگی ،میانسالی اطلاق می شود.دوران میانسالی پر فشار ترین دوران زندگی است.در این دوره،انسان احساسات گوناگونی را تجربه می کند .او همزمان آرامش و آشفتگی را در زندگی روزمره حس خواهد کرد.

این مرحله،دوران آمیختگی شادی و لذت با غم و اندوه شدید است.با آغاز میانسالی انسان به ارزیابی خود می پردازد.اینگونه می اندیشد که به میانه راه زندگی رسیده است.از موفقی های گذشته اش خوشحال است و به شکست های خود اعتراف می کند.در این ارزیابی دوباره او به درون خود باز می گردد و می اندیشد که از زندگی خود چه میخواهد و این نگرش در حالی است که می داند فرصت زیادیبرای تحقق آرزوهایش ندارد.میانسالی سن تلاش برای تحقق خواسته های انسان  در زندگی است.در طول میانسالی نقش افراد در هر سه زمینه شغلی،همسری و سرپرستی فرزندان پیچیده تر می شودو همین موضوع باعث افزایش فشار،اضظراب و تنش بر روی فرد خواهد شد.

 

وقتی جسم مان تحلیل می رود

پذیرفتن آن کمی سخت است اما باید پذیرفت که با ورود به دوران میانسالی ،توانایی های جسمی افرادبه تدریج کاهش می یابد.قدرت بینایی کم میشود و برای مطالعه و خواندن نوشته های ریز به عینک نیاز خواهیم داشت . قدرت بدنی مان کم میشود و برای انجام کارهای روزانه نیاز به توقف ها و استراحت های مداوم داریم.پس از پنجاه سالگی ، قدرت شنوایی به تدریج کم می شود و این اختلال بیشتر در آقایان بروز میکند.قدرت چشایی در انسان کاهش می یابد اما حس بویایی بدون تغییر می ماند.

 

میانسالی،بحران یا گذار؟

تغییرات عظیم جسمی و روحی که انسان در دوران میانسالی  تجربه میکند،آغاز گر نوعی "بحران" یا "تحول " است که به"  بحران میانسالی " موسوم است.مشابه دوران بلوغ و تغییراتی که در این دوران مورد انتظار است ،دوران میانسالی نیز با تحولاتی همراه است که طبیعی است و شناخت و آگاهی از این تحولات به درک وسپری کردن آرام و منطقی  این دوران کمک می کند.

بحران میانسالی ممکن است در فاصله بین 38 تا 55 سالگی تجربه شود و شاید بین 2 تا 12 سال طول بکشد.

در طول بحران میانسالی انسانها معمولا درجاتی از شک و اضطراب را تجربه می کنند. بعضی از افراد در این دوران ممکن است تغییراتی ناگهانی را در زندگی خود انجام دهند تا شاید بتوانند به این وسیله شکست های گذشته خود را جبران کنند و به سوی آرزوهایشان بروند.تغییر شغل های ناگهانی ،جدایی از همسر یا خریدن یک ماشین قرمز!!!!! مثالهایی از تغیراتی است که ممکن است تحت تاثیر احساسات شدید در این دوران انجام شود.داشتن آگاهی از تغییرات این دوران به ما کمک می کند که در تصمیم گیری ها و تغییرات منطقی تر عمل کنیم.

 

آقایان ،آشپزی می کنند.

تغییرات دوران میانسالی در آقایان و خانم ها متفاوت است.در این دوران آقایان به بررسی عملکرد کاری خود در سالهای گذشته می پردازند و با توجه به این عملکرد برای خود ارزش گذاری می کنند.آنها در این دوره سعی می کنند کارهای بزرگی انجام دهند و خود را به اثبات برسانند.

از سوی دیگر مردان در این مرحله به جنبه های زنانه وجود خود نزدیکتر می شوند،به انجام آشپزی و کارهای هنری علاقه مند می شوندو از نگهداری از بچه ها و نوه هایشان لذت می برند.

 

خانم ها،مستقل و پرخاشگر

خانم ها با ورود به دوران میانسالی عملکرد خود را در روابطشان جستجو می کنند. آنها خود را می سنجند و دوست دارند که در طی این ارزیابی خود را همسرانی بی نقص  و مادرانی کامل بیابند در عین حال آنکه بسیاری از آنها به کار بیرون از خانه نیز مشغول هستند.در "تحول میانسالی "زنان بیشتر به خواسته های خود توجه می کنند و در اصطلاح  خودخواه تر می شوند.گاهی اوقات به این فکر ی کنند که به اندازه کافی  وقت خود را صرف رسیدگی به همسر و فرزندانشان کرده اند  و اکنون وقت آن رسیده که به رویاهایشان بپردازند. در طی این دوران خانم ها مستقل تر و کمی پرخاشگر  می شوند.

 

 

میانسالی ،کلیدی برای موفقیت

دوران میانسالی ،دوره ای است که طی آن افراد گرچه فشارهای جسمی و روحی زیادی را تحمل می کنند ، اما از قدرت فوق العاده ای برای ایجاد تغییرات نیز بررخوردار هستند و اگر از این قدرت به خوبی استفاده کنندخواهند توانست به موفقیت های  کاری ،هنری و ... دست پیدا کنند.

چگونه می توان بحران میانسالی را به گذار پیروزی تبدیل کرد:

1-آگاه باشید و اطلاعات کسب کنید:

کسب اطلاعات کافی درباره این دوران و خصوصیات آن به شما کمک خواهد کرد تا آن را به صورت یک دوران طبیعی گذار و با آرامش بیشتری طی کنید.

2-به زندگی امیدوار باشید:

برای آنکه بتوانید از پس فراز و نشیب های این دوره بربیایید،به زندگی امیدوار باشید.در مرحله اول تصمیم بگیرید و به خودتان بگویید که قرار است لااقل تا ده سال دیگر زنده بمانید و دوست دارید در این مدت یک زندگی با نشاط و با بدنی سالم را تجربه کنید.   

3-استعداد های درونی تان را شکوفا کنید:

به گذشته تان فکر کنید.به رویاهایتان بپردازید،آنچه که دوست دارید و در انجام آن استعداد دارید را کشف کنید و به فراگیری اش بپردازید .آموختنی ها و علائقی که در گذشته به دلایل مختلف ناتمام رها کرده اید را از سر بگیرید.به توانایی های خود ایمان داشته و خوش بین باشید.

4-مقایسه نکنید:

یکی از مخرب ترین تفکرات در این دوره،مقایسه خود با دیگران است.به هیچ وجه خود را با همکاران،همشاگردی های سابق و دوستان دور و نزدیک خود مقایسه نکنید .امروز خودتان را دوست داشته باشید و برای لذت بخش تر کردن آینده تان تلاش کنید.

 

پیشرفت یا افسردگی،انتخاب با شماست.

تحولات میانسالی ممکن است منجر به پیشرفت و افزایش کیفیت ادامه زندگی و یا اضطراب و افسردگی شود.

اگر این علامت ها را در خود تجربه می کنید بهتر است برای جلوگیری از پیشرفت آن و کنترل افسردگی خود به مشاور یا روانپزشک مراجعه کنبد:

تغییر در عادات غذایی و پرخوری یا کم اشتهایی مفرط

اختلال خواب

بدبینی

اضطراب

احساس گناه یا نا امیدی

کاهش میل جنسی

کاهش علاقه به چیزهایی که قبلا دوستشان داشتید.

دردهای جسمی گوناگون

فکر کردن به خودکشی

 

دست آخر انکه می توان با افزایش آگاهی و اطلاعات درباره میانسالی و پذیرفتن تغییرات،ورزش مرتب،مراقبت از پوست و مو، استفاده از تکنیک های تمرکز و آرام بخشی این دوره را با شادی پذیرفت و با آرامش سپری کرد.

/ 0 نظر / 13 بازدید